دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 00:02
تقویم علم؛

۲۵  اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

۲۵  اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 911167

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۵ اردیبهشت برابر ۱۴  می را ورق می‌زنیم.

***

اسکای‌لب ۱

۱۴ می ۱۹۷۳ میلادی برابر با ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۲ خورشیدی، ایالات‌متحده اولین ایستگاه فضایی سرنشین‌دار خودش را باعنوان «اسکای‌لب ۱» به فضا پرتاب کرد. طی ۹ ماه بعد از آن، سه خدمه از فضانوردان به‌طور متوالی این آزمایشگاه مدارگرد را هدایت کردند و حدود دوهزار ساعت آزمایش علمی و پزشکی هربار به‌دست سه خدمه انجام شد که بسیاری از آنها به نحوه سازگاری فضانوردان با حضور طولانی در فضا و در وضعیت ریزگرانش مربوط می‌شد. اسکای‌لب تا آن‌زمان بزرگ‌ترین محموله پرتاب‌شده به فضا بود و درمجموع طی ۱۷۱ روز حضور در فضا ۲هزارو۴۷۶ بار دور زمین چرخید و سرانجام پس‌از سپری‌شدن مدت‌زمان حضور در پارکینگ مداری، این ایستگاه فضایی که از سال ۱۹۷۴ خالی از سکنه بود به زمین هدایت و در ۱۱ جولای ۱۹۷۹ در جو زمین متلاشی شد.

۲۵  اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

اولین واکسیناسیون

۱۴ می ۱۷۹۶ میلادی برابر با ۲۵ اردیبهشت ۱۱۷۵ خورشیدی، ادوارد جنر، پزشک انگلیسی، اولین واکسیناسیون علیه آبله را برای پسری ۸ ساله به‌نام جیمز فیپس انجام داد. جنر این پسربچه را با موادی از زخم‌های سارا نلمز خدمتکار مسئول شیردوشی گاو که به مورد خفیف آبله گاوی مبتلا بود، تلقیح کرد. چند هفته بعد، در اول جولای ۱۷۹۶ بار دیگر با تلقیح فیپس با ویروس آبله، مقاومت پسر را در برابر آبله آزمایش کرد. خوشبختانه، واکسیناسیون موفقیت‌آمیز بود. جنر پیشتر شنیده بود کسانی که از آبله گاوی جان سالم به در می‌بردند از بیماری کشنده آبله انسانی مصون می‌شوند. تا سال ۱۷۹۸ او ۲۳ مورد دیگر را آزمایش کرد و نتایج این بررسی‌ها را در تحقیقی در مورد علل و اثرات واکسن آبله ثبت کرد. کارهای جنر به سرعت در اروپا و آمریکا مطرح شد.

۲۵  اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

وازلین

 ۱۴ می ۱۸۷۸ میلادی برابر با ۲۵ اردیبهشت ۱۲۵۷ خورشیدی، نام وازلین به‌عنوان علامت تجاری برای ژله نفتی که شیمی‌دان انگلیسی‌تبار، رابرت آگوستوس چزبرو، ساخته بود ثبت شد. او در سال ۱۸۵۹ با علاقه به رونق نفت کارش را شروع کرد و به شهر تیتوس‌ویل در فلوریدا که در آن، اعتصابات نفتی آغاز شده بود، سفر کرد تا وارد این تجارت شود. زمانی‌که در این شهر بود، کنجکاوی این شیمی‌دان به باقی‌مانده خمیری که به میله‌های حفاری چسبیده بود و پمپ‌های آنها را مسدود می‌کرد جلب شد. کارگران دریافته بودند که استفاده از خمیر روی سوختگی‌ها و بریدگی‌ها به بهبودی جراحات کمک می‌کند. چزبرو به بروکلین بازگشت و سال‌ها برای استخراج و خالص‌سازی ماده مفیدی که آن را «ژله نفتی» می‌نامید آزمایش و از سال ۱۸۷۰ تولید آن را آغاز کرد و در ۴ ژوئن ۱۸۷۲ حق ثبت اختراع این محصول را به‌دست آورد.

۲۵  اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

جان چارلز فیلدز

۱۴ می ۱۸۶۳ میلادی برابر با ۲۵ اردیبهشت ۱۲۴۲ خورشیدی، جان چارلز فیلدز، ریاضی‌دان آمریکایی به‌دنیا آمد. او بنیان‌گذار جایزه‌ای باعنوان مدال فیلدز برای موفقیت‌های برجسته در ریاضیات است که به معتبرترین جایزه برای ریاضی‌دانان تبدیل شد و از این‌رو، اغلب به‌عنوان معادل جایزه نوبل برای ریاضیات شناخته می‌شود. به‌عنوان استاد دانشگاه تورنتو، او برای آوردن کنگره بین‌المللی ریاضیدانان به تورنتو در سال ۱۹۴۲ تلاش بسیاری کرد. کنگره آنقدر موفق بود که پس‌از آن حدود ۲هزارو۵۰۰ دلار پول اضافی باقی ماند که فیلدز، به‌عنوان رئیس کارگروه سازماندهی کنگره، پیشنهاد کرد برای تامین مالی دو مدال در هر یک از کنگره‌های آینده اعطا شود. این پیشنهاد در ۲۴ فوریه ۱۹۳۱ تصویب شد. او سال بعد درگذشت و ۴۷هزار دلار به‌عنوان بودجه اضافی برای مدال‌ها باقی گذاشت. این مدال‌ها از سال ۱۹۳۶ اعطا می‌شود.

۲۵  اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته